Wiosenne warzywa, które wzmocnią Twoją odporność

Wiosna to czas, kiedy przyroda budzi się do życia. Słońce przyjemnie świeci, jest coraz cieplej, dni są dłuższe, a rośliny rozkwitają wokół. Niestety jest to również okres, w którym nasz organizm jest bardziej narażony na różnorodne infekcje. Poniekąd jest to spowodowane tym, że nasza odporność po zimie jest nieco osłabiona. W miesiącach zimowych rzadziej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Pojawiają się deficyty witaminy D, która pozyskiwana jest głównie ze słońca. 

Jednak głównym problemem jest nasza dieta, która zimą zwykle jest uboga w witaminy. A kiedy odporność jest osłabiona, jesteśmy zdecydowanie bardziej podatni na infekcje — nawet przy pięknej pogodzie za oknem.

Co możemy z tym zrobić? Rada jest bardzo prosta! Uprawiaj sport, nie zapominaj o odpoczynku (przede wszystkim odpowiedniej ilości snu), a przede wszystkim jedz jak najwięcej wiosennych warzyw. Przygotowując potrawy w naszej restauracji w Poznaniu, zawsze wykorzystujemy możliwie jak najwięcej warzyw sezonowych, więc zamawiając posiłki w lokalu lub dania na wynos zawsze możesz liczyć na smakowitą dawkę składników odżywczych!

Zielono mi! Zieleń wokoło i na talerzu

Zielone warzywa doskonale wspierają naszą odporność, wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn, są bogate w kwas foliowy, żelazo itd. Jeśli więc tylko zobaczysz na półce sklepowej brokułu, szpinak, sałatę lub natkę pietruszki (doskonałe źródło żelaza), koniecznie powinieneś po nie sięgnąć. Zieleni na twoim talerzu zdecydowanie nie powinno zabraknąć tej wiosny.

Oprócz tego jak najczęściej warto jeść rzeżuchę i kiełki. Rzeżucha kojarzy nam się przede wszystkim z okresem wielkanocnym, ale warto ją jeść przez całą wiosnę. Również kiełki, np. rzodkiewki, lucerny, czerwonej kapusty czy brokułu to skarbnica cennych dla odporności witamin i składników mineralnych. Stanowią doskonały dodatek do kanapek, sałatek, past kanapkowych. Ich dużą zaletą jest bardzo łatwa uprawa.

Wiosną bądź rumiany jak burak, pomidor lub inne czerwone warzywa

Na twoim wiosennym talerzu nie może zabraknąć również czerwonych warzyw, np. pomidorów, rzodkiewki, buraków, papryki czy czerwonej kapusty. Są skarbnicą m.in. likopenu (odpowiada m.in. za działanie antyoksydacyjne), antocyjanów i potasu. Potas jest szczególnie ważny ze względu na pozytywny wpływ na ciśnienie krwi i pracę serca. Antocyjany z kolei wzmacniają i uszczelniają naczynia krwionośne. Czerwone warzywa zawierają też mnóstwo witamin, w tym przede wszystkim witaminę A i E.

Białe warzywa — sojusznik w walce z infekcjami

Warzywa zaliczane do białej grupy wyróżniają się zwykle ostrym smakiem i zapachem, ale to dla naszej odporności najwięksi sojusznicy w walce z infekcjami. Mowa tutaj przede wszystkim o cebuli, czosnku i chrzanie. Wykazują działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Często określane są mianem naturalnych antybiotyków. Stosowane były w leczeniu chorób już od wieków. Zapewne wiele osób pamięta, jak mama lub babcia przygotowywała syrop z cebuli i czosnku. Obrzydliwe, ale skuteczne! Białe warzywa są jednak bardzo cenne w kuchni, ponieważ doskonale wzbogacają smak wielu potraw. Bez nich trudno wyobrazić sobie dania wielu kuchni świata, w tym naszych polskich, tradycyjnych dań. Warto więc sięgać po nie jak najczęściej — dla smaku i dla zdrowia!

 

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.